Boganmeldelse: The Casual Vacancy af J.K. Rowling

Titel: The Casual Vacancy
Forfatter: J.K. Rowling
Udgivelsesår: 2012
Format: Hardback, 503 sider
Dansk titel: Den Tomme Plads

"Barry Fairweather er i begyndelsen af fyrrerne, da han, ganske uventet, dør. Den lille by Pagford efterlades i chok. Pagford emmer af engelsk idyl med sit brostensbelagte torv og den historiske klosterkirke, men lige under overfladen lurer sandheden om en by i krig.

Rige i strid med fattige, teenagere med deres forældre, koner med deres mænd, lærere med deres elever... Pagford er slet ikke, som byen ser ud til ved første øjekast. Og den tomme stol, som Barry efterlader sig i sognerådet, bliver snart kilden til den største strid, byen endnu har set. For hvem vinder valget, der er indhyllet i heftig lidenskab, dobbeltspil og uventede afsløringer?
DEN TOMME PLADS er en tankevækkende og på alle måder overraskende sort komedie."

Så blev jeg endelig færdig med J.K. Rowlings "The Casual Vacancy" eller "Den Tomme Plads", som den hedder på dansk - jeg læste den engelske udgave. Og nøj, hvor var den svær at komme igennem. Det gør virkelig ondt at sige, men det var bare efter min mening ikke nogen speciel fantastisk bog, hvilket jeg ellers havde håbet, den ville være (-stakkels J.K. med alle de høje forventninger folk har!). Jeg vil dog sige, at jeg det viste sig ikke helt at være min genre, så jeg er nok ikke den bedste til at anmelde den slags bøger.

Mine forventninger til bogen..
Efter at have læst beskrivelsen af bogen i sin tid, var jeg helt sikker på, at jeg skulle læse den med det samme, for jeg synes virkelig den lød god; et mysterie i en lille by med masser af intriger og drama. Så jeg købte ikke kun bogen, fordi det var J.K. Rowling, der har skrevet den, men jeg synes oprigtig talt den lød rigtig god og spændende. Jeg blev dog desværre skuffet!

..og hvordan den så egentlig var!
Jeg startede med at læse bogen den 1. oktober og blev først færdig den 18. november. Så lang tid plejer jeg stort set aldrig at bruge på en bog. Jeg har dog haft ret travlt, men når jeg virkelig kan lide en bog, plejer jeg altid at finde tid til den. Men jeg blev bare aldrig rigtig fanget af "The Casual Vacancy". Der skete ikke ret meget spændende i historien overhovedet, og der var et utrolig stort persongalleri i bogen, hvor jeg dog på ingen måde følte mig knyttet til nogle af dem, og så er det altså bare svært at fastholde interessen gennem så lang en bog. Den blev dog lidt bedre mod slutningen, hvor den rent faktisk rørte mig lidt, men stadig ikke noget særligt.

Konklusionen
Desværre ikke nogen særlig interessant bog for mit vedkommende. Måske er den bare lidt for "dyb" til mig - det synes jeg dog ikke den lød som om i beskrivelsen bagpå. Handlingen er alt for tam, der er for mange personer, som stort set allesammen er mere eller mindre usympatiske, og den formåede først at interessere og røre mig til allersidst. Og så forstår jeg altså virkelig ikke, at den er beskrevet som en "sort komedie", for du skal altså bare slet ikke forvente på noget tidpunkt at blive i godt humør af den - tværtimod. Kan ikke huske ét eneste komisk øjeblik i bogen, så den beskrivelse er altså skudt helt ved siden af efter min mening. Men jeg vil dog sige, at den tager fat i en masse vigtige og alvorlige politiske emner, hvilket helt klart er godt. Den gjorde det bare ikke på en måde, så jeg blev helt vildt investeret i det, desværre!

Så alt i alt en ret skuffende bog. Jeg vil dog langt fra sige, at den er dårlig - den er bare heller ikke fantastisk på nogen måde efter min mening. Jeg elsker J.K. Rowling af hele mit hjerte, men "The Casual Vacancy" var altså bare slet ikke noget for mig, desværre!

3 ud af 6 stjerner