Sider

torsdag den 15. november 2012

"Breaking Dawn - Part 2": Anmeldelse og reaktion!

Så blev det endelig tid til den sidste film i Twilight serien! Og selvfølgelig skal I da have en "lille" anmeldelse fra mig. Inden det vil jeg dog lige fortælle om mit generelle forhold til Twilight, da det er ret vigtigt i forhold til anmeldelsen:

Jeg læste alle bøgerne inden den første film havde premiere, og jeg var SÅ besat. Det var virkelig mine yndlingsbøger efter Harry Potter. Så kom den første film, og den var vildt skuffende. Jeg var dog på det tidspunkt så stor fan af hele universet, at jeg ikke rigtig kunne se det. Men den dag i dag kan jeg virkelig ikke se den første film uden at krumme tæer - specielt ikke "I know what you are"-scenen ude i skoven. Ugh! De andre film synes jeg dog har været ganske tilfredsstillende. Jeg har dog aldrig brudt mig om den måde Kristen Stewart spiller Bella på. Hun er efter min mening alt for alvorlig og kedelig i forhold til, hvordan hun er i bøgerne, og jeg bliver tit irriteret på hende, når jeg ser filmene. Og i takt med at folk begyndte at gå totalt amok over Twilight, blev jeg ligesom bare træt af det hele, og ja, de sidste par år har jeg kun været en ganske almindelig fan af serien, langt fra nogen superfan. Når det er sagt, så er Breaking Dawn lidt kontroversielt min yndlingsbog i serien, så jeg har faktisk glædet mig rigtig meget til at se den sidste del af den, da jeg synes den første del var lavet super godt. Så det er altså langt fra en objektiv anmeldelse, men heller ikke totalt fangirl-agtig.

Og så til selve anmeldelsen:
"Breaking Dawn - Part 2" skuffede mig bestemt ikke! Jeg synes den var lavet super godt i forhold til bogen. Som en enkeltstående film fungerer den ikke specielt godt, da der ikke sker sådan helt vildt meget i den, men det er jo slet heller ikke meningen. Som fan er bogen kunne jeg ikke være mere tilfreds i måden, filmen var lavet på. Den var virkelig tro mod den og ja, jeg kan ikke forestille mig den lavet på en bedre måde! Og vampyrismen (er det et ord??) klæder virkelig Bella. For én gangs skyld irriterede hun mig slet ikke - hun var mindre alvorlig og bare generelt langt mere interessant. Så klart et plus til Kristen Stewart for endelig at give Bella lidt liv! Jeg kunne også rigtig godt lide den måde, de havde lavet Renesmee på. Hun var virkelig kær, og jeg havde ikke noget imod, at de havde lavet hende ældre end i bogen. Så alt i alt var jeg faktisk ovenud tilfreds med filmen, og den formåede endda at overraske og imponere mig på flere måder, hvilket jeg bestemt ikke havde regnet med!

Så hvis vi skal snakke stjerner, vil jeg faktisk give den topkarakterer. Ikke fordi det er noget særligt mesterværk, men i forhold til bogen og det, den skulle kunne og havde at arbejde med, så kan jeg simpelthen ikke se, hvordan den kunne have været lavet bedre. Så set i det lys:

6/6 Stjerner (i forhold til, hvad meningen med filmen egentlig er)

Men for lige at opsummere: Jeg var virkelig positivt overrasket og godt tilfreds med filmen, og jeg anbefaler den helt klart til alle, der er fan af universet. Hvis du derimod ikke bryder dig om universet eller ikke har set de foregående film, er det nok ikke den bedste idé at se den ;)

Og nu til et par tanker omkring bestemte elementer af filmen, som er meget afslørende for dem, der endnu ikke har set filmen. Så læs videre på eget ansvar!

SPOILER ALERT!!

Okay, først og fremmest: Det store twist med kampscenen. Whaaaat?! Da de tog livet af Carlisle og helvede brød løs tænkte jeg først, at det netop var noget, Alice forudså eller nogen, der forestillede sig det. Men så blev det bare ved og ved og ved. Og så begyndte jeg rent faktisk at tro på, at det var rigtigt nok. Og nøøøj, hvor var jeg sur. Jeg sad virkelig bare med det mest misfornøjede ansigt og tænkte bare, hvordan i alverden de dog kunne finde på at ødelægge hele historien sådan. Og jeg tænkte helt seriøst, at jeg bare ville glemme alt om, at de nogensinde havde lavet den film, for jeg synes bare det hele var så åndssvagt. Da det så endelig blev afsløret at det faktisk bare var en forudanelse fra Alice åndede jeg selvfølgelig lettet op, og der var generelt meget fnisen og lettelsessuk i hele biografen. Og så synes jeg faktisk med det samme derefter, at det var ret genialt lavet. For det ville jo have været ret tamt på film, hvis de havde lavet det som i bogen, hvor de bare "giver op". Så virkelig en god måde at få en masse spænding ind i filmen, og ikke mindst godt og grundigt at forvirre og overraske publikum. Ja, så trods min umiddelbare skepsis, synes jeg faktisk det var virkelig genialt fundet på!

Og sidst men ikke mindst, så elskede jeg virkelig flashback-scenerne til sidst. Ikke mindst pga. den smukke musik. Var det ikke fordi jeg sad i en fyldt biograf kunne jeg sagtens have fældet en tåre eller to (eller måske ti). Det var virkelig smukt lavet og elskede, at det forgik på "the meadow" (kan ikke huske hvad det hedder på dansk?!). Helt klart en perfekt slutning på det hele historien!

Hold da op en lang smøre! Hvis du har læst det hele fortjener du virkelig en guldmedalje!

Hvad synes DU om filmen? :)